فروش اینترنتی نان، بهعنوان یکی از نوآوریهای این صنعت، نهتنها راهی برای دسترسی آسانتر مردم به این محصول حیاتی است، بلکه گامی بزرگ در جهت هوشمندسازی و بهینهسازی فرآیند توزیع و فروش نان به شمار میرود. در حال حاضر، فروش اینترنتی نانهای سنتی عموما در شهرهای بزرگ کشور رواج دارد و حدود یک درصد نان سنتی کشور از طریق کسبوکارهای اینترنتی به فروش میرسد. این رویکرد نوین، که با استفاده از سکوهای آنلاین و اپلیکیشنهای موبایلی به اجرا درآمده، امکانات جدیدی را پیش روی مصرفکنندگان قرار میدهد. ازجمله این امکانات میتوان به سفارش آنلاین نان، پیگیری وضعیت سفارش و دریافت بازخورد مستقیم از مشتریان اشاره کرد. همچنین، این سیستم جدید به دولت اجازه میدهد تا با نظارت دقیقتر بر فرآیند تولید و توزیع، به شفافسازی و مدیریت بهتر منابع کمک کند.
با توجه به مطالبات متعدد در چند ماه گذشته درمورد ساماندهی فروش غیرحضوری نان روی سکوها از منظر قیمت عرضه اینترنتی نان و رعایت نوبت در تحویل نان مابین خریداران حضوری و خریداران اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای انجام وظایف محوله خود ازجمله برنامهریزی، ارائه راهکارها، پشتیبانی و نظارت بهمنظور توسعه کاربردها و نوآوریها در جهت دستیابی به منافع تجارت الکترونیکی در اقتصاد کشور، حمایت از گسترش بازارهای تجارت الکترونیکی و تسهیل تجارت بر آن شد تا چهارچوبی مدون برای نظاممندی و قانونمندسازی این حوزه با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و ذینفعان این حوزه تدوین سازد. در همین راستا طی جلسات کارشناسی متعدد با دستاندرکاران و سکوهای مطرح، ضمن دریافت نظرات و ملاحظات سکوها و بهرهمندی از تجارب آنها در فروش نان و درنظرگرفتن دغدغههای فعلی، پیشنویس شیوهنامه فروش نان مسطح (سنتی/صنعتی) به صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاههای اینترنتی، فروش تلفنی و…) تدوین گردید، که پس از طی مراحل تصویب بهزودی ابلاغ خواهد شد که مزیتهای ذیل را به همراه خواهد داشت:
– اطلاعات موردنیاز مشتریان میبایست روی بستر سکوها نمایش داده شود و در چهارچوب اطلاعات تعیینشده از سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان دریافت و ارسال شوند.
– سکوها میتوانند قیمت و وزن نان عرضهشده را به یکی از دو روش رقابتی یا مطابق با نرخ نامه مصوب تعیین کنند.
– هزینه خدمات فروش غیرحضوری و افزودنیها میتواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین شود.
– تمهیداتی بهمنظور رعایت نوبت مشتریان حضوری مدنظر قرار گرفته است.
– همچنین راهکارهایی جهت حمایت از واحدهای تولید نان صنعتی، ارتقای کیفیت نان، افزایش رقابت و افزایش تابآوری در تامین نان ارزان و قرار دادن در دسترس عموم مردم درنظر گرفته شده است.
– وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئول نظارت بر حسن انجام تعهدات سکوها در چهارچوب مفاد این ابلاغیه خواهد بود.
این شیوهنامه بهعنوان یک راهنمای عملیاتی برای فروشندگان است و اطمینان میدهد که تمامی فرآیندها مطابق با قوانین و مقررات انجام شود. هدف از این اقدام، از یک سو، ارتقای سطح خدمات و تضمین رضایت مشتریان است، تا از این طریق، تجربه خرید نان به صورت آنلاین یا حضوری را برای مردم شفاف و تسهیل سازد و از سویی دیگر روشی کارآمد برای نظارت و مدیریت بهتر منابع را در اختیار دولت قرار خواهد داد.
|
WWW.ARD.IR |